al contingut a la navegació Informació de contacte

Via del Romànic

La Via Romànica és una ruta transfronterera del romànic pirinenc que transcorre transversalment des de Perpinyà, (comarca del Rosselló), fins a Bassella, al límit meridional de l'Alt Urgell; és a dir, des de la Mediterrània fins al començament de les terres planes de ponent.
El recorregut de la Via segueix primer la vall del riu Ter per enllaçar després amb la del Segre. Forma un corredor natural amb un únic obstacle orogràfic, el coll de la Perxa, a la meitat de camí. La ruta travessa les comarques del Rosselló, el Conflent, la Cerdanya i l'Alt Urgell.
La zona pirinenca que comprèn la Via Romànica constitueix un territori amb característiques físiques molt semblant i posseeix unes arrels culturals comunes que es remunten al començament de l'edat mitjana. L'actual línia fronterera que s'estén al llarg dels Pirineus poca cosa té a veure amb les divisions polítiques d'aquella època. Les comunitats d'ambdós vessants de la serralada mantenien uns nexes sòlids, tant de llinatges feudals i d'administració religiosa com de relacions humanes i comercials. Parlem, per tant, d'una mateixa cultura, els vestigis de la qual han arribat fins als nostres dies expressats en centenars de monuments romànics. Es tracta, així, d'un conjunt monumental força homogeni i alhora ric en matisos, singulars i atractius, que abasta una zona pirinenca perfectament definida.
En aquesta via trobem cinc trams que passen per nuclis de població del municipi de Bellver de Cerdanya:

• Distància: 22.0 km
• Tipologies: Patrimoni cultural
• Època de l'any: tot l'any

Itinerari:

Aquest tram de la Via parteix de Bellver de Cerdanya en direcció al nucli de Pi i Santa Eugènia de Nerellà, on en aquest últim visitarem la seva església.

Posteriorment, continuem a l'oest per la mateixa carretera i, a la següent bifurcació, es trenca a la dreta (nord-oest) fins a Sant Martí dels Castells.

Es torna a l'encreuament deixat després de Santa Eugènia de Nerellà i ara es gira a la dreta per una carretera que porta directament al temple de Sant Genís de Montellà seguint el GR 150 el darrer tram.

A continuació se segueix per la mateixa carretera en direcció a Montellà fins a tombar a mà esquerra (sud), just abans de desembocar a la LV-4055, per una pista que fa cap a cal Mandrat i Santa Magdalena.

Per accedir a Sant Martí de Víllec s'ha de recular fins a prendre a l'esquerra (oest) la LV-4055. Poc abans de desembocar a la N-260, es trenca a l'esquerra (sud) per una carretera secundària que mena a Víllec.

I, finalment, aquest itinerari s'acaba a l'església de Nostra Senyora de Bastanist, que s'hi arriba continuant a migdia per la mateixa carretera.

Església de Santa Eugènia de Nerellà

Església de Sant Martí dels Castells

• Estat de conservació: regular
• Accés: per carretera general o també per secundària

Església de Sant Genís de Montellà

• Estat de conservació: molt bo

Capella de Santa Magdalena de Mandrat

• Estat de conservació: bo
• Accés: per pista sense asfaltar

Església de Sant Martí de Víllec

Església de Nostra Senyora de Bastanist

• Estat de conservació: bo
• Accés: per carretera secundària sense asfaltar

• Distància: 25.0 km

Itinerari:

Aquest tram de la Via comença a Pi, on s'arriba des de l'interior de la població de Bellver de Cerdanya en direcció sud-oest i on està ubicada l'església de Santa Eulàlia de Pi.

Tornem a la població de Bellver de Cerdanya i en un altre carretera secundària migdia, trobem la Basílica de Santa Maria de Talló.

Es continua per la mateixa carretera cap al sud i, trencant a l'esquerra, s'accedeix a Coborriu.

A Bor s'arriba, des de Coborriu, per una pista que es dirigeix a llevant o bé, des de la LP-4033a de Bellver de Cerdanya a Baltarga, per una carretera que surt a migdia.

Per la mateixa carretera provinent de la LP-4033a, i en direcció est, s'arriba de seguida a Pedra, amb la seva església de Sant Julià al capdamunt d'un turó.

Finalment, es desfà el camí fins a Bor i es trenca a la dreta (nord-est) per una carretera que mena a Beders.

Església de Santa Eulàlia de Pi

Església de Santa Maria de Talló

• Estat de conservació: molt bo.
  • Accés:per carretera secundària asfaltada.

Església de Sant Serni de Coborriu

• Accés: per carretera secundària sense asfaltar.

Església de Sant Marcel de Bor

Església de Sant Julià de Pedra

Església de Santa Cecília de Beders

• Estat de conservació: regular.
  • Accés: per carretera secundària asfaltada i a peu (5 minuts).
  • Distància: 45.0 km

Itinerari:

Aquest tram de la Via comença a Baltarga, al peu de la carretera C-16 just abans de la seva connexió amb la N-260 entre Bellver de Cerdanya i Puigcerdà, on es troba l'Església de Sant Andreu.

A continuació seguim cap al nord per la C-16 i, al següent encreuament, es tomba a mà dreta (est) per la LP-4033b fins a Prats, des d'on es pren una pista de la dreta (sud-oest) que duu a l'Església de Sant Salvador de Predanies.

Es reprèn a llevant la carretera LP-4033b fins a Tartera, on s'agafa una carretera en direcció Sud que porta a la seva Església de Sant Julià.

Es torna al nucli de Tartera, es creua la LP-4033b i es pressegueix per la carretera en el mateix sentit de la marxa (nord) fins a Sanavastre amb la seva Església de Sant Iscle i Santa Victòria.

Posteriorment se segueix a llevant per una carretera en direcció a Estoll i, al pla de Canters, es trenca a la dreta (sud) per una pista que mena a Mosoll.

I, finalment, es reprèn la carretera anterior fins a Estoll, on es gira a l'esquerra (Nord-oest) per una carretera que porta a Soriguerola amb la seva Església de Sant Miquel.

Església de Sant Andreu de Baltarga

Església de Sant Salvador de Predanies

• Estat de conservació: molt bo.
  • Accés:per carretera secundària asfaltada i a peu (5 minuts).

Església de Sant Julià de Tartera

Església de Sant Iscle i Santa Victòria de Sanavastre

Església de Santa Maria de Mosoll

• Estat de conservació: molt bo.
  • Accés: per carretera secundària sense asfaltar.

Església de Sant Miquel de Soriguerola

• Distància: 46.0 km
  • Durada: 4h (cotxe)

Itinerari:

Aquest tram de la Via comença a Gréixer, on s'arriba per un trencall que surt de la carretera de Meranges (la GIV-4031), que neix a Ger, població situada al peu de la N-260 entre Puigcerdà i Bellver de Cerdanya, on s'hi pot observar la seva Església de Sant Climent.

A continuació es pren la carretera GIV-4031 en direcció Nord-Oest fins a Meranges, amb la seva Església de Sant Serni.

Es davalla per la GIV-4031 fins a Ger, on es pren a la dreta (sud-oest) la N-260. De seguida, després d'All, es trenca a la dreta (nord-oest) per la GIV-4032 fins al poble d'Olopte, amb la seva Església de Sant Pere.

Posteriorment, es desfà el camí fins a la N-260, que s'agafa uns metres a la dreta (sud-oest) per prendre una pista de l'esquerra (est/nord-est) que porta al santuari de la Mare de Déu de Quadres.

Es reprèn la N-260 cap al Sud-Oest i, després de deixar a mà esquerra (Sud) la C-16, que es dirigeix a Baltarga, es trenca a la dreta (nord) per una carretera que duu a Cortàs, on hi ha ubicada l'Església de Sant Policarp.

I, finalment, continuant per la mateixa carretera en direcció al Nord arribem al nucli d'Éller amb la seva Església de santa Eulàlia.

Església de Sant Climent de Gréixer

Església de Sant Serni de Meranges

Església de Sant Pere d'Olopte

Església de la Mare de Déu de Quadres

• Estat de conservació: bo.
  • Accés: per carretera general i pista sense asfaltar.